• Aromantic (love) story, Haruka Ono

    Aromantic (love) story de Haruka Ono

    Publié en 2018, éditions Akata

    199 pages

    adulte, shôjo, comédie

    héroïne en questionnement sur son orientation sexuelle ; personnage secondaire bisexuelle

     

    Synopsis :

     Futaba Kiryû, 32 ans, est autrice de mangas. Ce qu’elle adore par-dessus tout, c’est dessiner des shônen bien sociaux ! Le problème, c’est que ce genre ne marche plus du tout… Du coup, pour tenter de vraiment lancer sa carrière, son éditeur lui propose (impose ?) de s’essayer à un autre genre de shônen : le harem manga ! Gros hic : elle déteste ça, et surtout… elle ne s’intéresse pas du tout à l’amour. Pour ne rien arranger, elle se retrouve très vite prise entre deux feux : d’un côté, la touchante vénération d’un assistant de douze ans son cadet, de l’autre, la séduction flamboyante d’un scénariste d’anime quadragénaire. Une situation cauchemardesque pour cette célibataire endurcie…

     

    Review :

    Lexique avant de commencer :

    ace = asexuel.le
    aro = aromantique

    allo = pas sur le spectre ace et/ou aro

    a-spec = sur le spectre ace et/ou aro. “a-spec” en général renvoie aux deux communautés

    pour en savoir plus sur l’asexualité → ici et sur l’aromantisme → ici

     

    D’habitude j’évite de faire des reviews de séries pas complètes (j’aime bien avoir une vue globale), et j’évite aussi les mangas parce que j’en lis pas beaucoup. Cependant Aromantic (love) story est un peu particulier puisqu’il traite d’aromantisme et d’asexualité, je me sentais obligée de non seulement faire découvrir le manga, mais aussi partager un avis de concernée. Alors me voilà !

     

    Ce manga a été une chouette surprise, notamment au niveau de l’humour. L’histoire s’ouvre sur le manga de l’héroïne (“At Love”), et dès le départ on est jeté dans cette ambiance parodique qui joue avec les codes du genre. C’est assez bref, mais le ton est très clair, puis l’histoire continue avec Futaba qui, déjà, est très passionnée dans son dialogue intérieur et critique ce qu’il se passe autour d’elle. Futaba s’emporte effectivement très vite, et on retrouve ce même côté “dramatique” dans ses monologues et sa vision des situations; et ça, j’adore ! C’est non seulement un moyen d’exposer ses valeurs et d’éduquer sur certains sujets, mais aussi un ressort comique qui fonctionne très bien sur moi. Ses deux meilleures amies ont des personnalités tout aussi adorables (petite mention particulière à Akiko parce qu’elle est bi et elle m’a fait rire). Elles forment un trio très attachant et j’ai beaucoup apprécié leurs interactions.

     

    Concernant la représentation a-spec : Futaba est en questionnement, mais elle évoque dans plusieurs dialogues l’aromantisme et l’asexualité, des flashback d’elle adolescente la montre qui s’interroge particulièrement sur ces termes. Elle ne sait pas trop où elle se place, ceci-dit, mais elle est très claire sur le fait qu’elle n’a jamais ressenti de sentiments amoureux pour quiconque, et que ça ne l’intéresse pas. J’aime beaucoup le fait que Futaba soit en questionnement, ça permet vraiment d’évoquer le sujet en profondeur puisqu’elle-même s’interroge sur son rapport à l’amour, et retrace ses questionnements. Cela dresse d’ailleurs un tableau assez réaliste par rapport à ma propre expérience. De plus, vu qu’elle est larguée dans toutes ces histoires, Futaba a tendance à chercher à rationaliser les situations (notamment celles qui impliquent des interactions avec des hommes), ce qui était amusant à suivre (surtout que je fais la même chose dans ma vie alors…).

    Même si, quelque part, avoir un personnage a priori a-spec qui soit si axé sur la raison peut renforcer la dichotomie raison/émotions et l’idée que les personnes a-spec sont “dénuées” d’émotions, je trouve que le manga ne tombe pas dans ce stéréotype pour autant. Futaba s’indigne très tôt du fait que c’est uniquement l’amour “amoureux” avec lequel elle a du mal, mais qu’elle a tout de même beaucoup d’affection pour les autres. Et on le voit très bien : Futaba est très gentille, elle ne veut pas blesser les autres, et elle s’en veut presque à chaque fois qu’elle s’emporte sur un sujet qui lui tient à coeur. On est loin du stéréotype du personnage solitaire qui déteste toutes les interactions sociales, et ça fait du bien !

    En revanche, il y a tout de même un point qui me fait froncer les sourcils. Suite à quelques passages, j’ai vraiment l’impression qu’il est insinué qu’être asexuel.le implique forcément d’être aussi aromantique. Et vu que le titre prend les couleurs aces, ça ne m’étonnerait pas tellement. Mais ça pourrait être lu/interprété différemment je pense, même si personnellement je sais pas vraiment ce qu’ils ont voulu dire, surtout qu’il me semblait au départ qu’ils reconnaissaient qu’on pouvait être allosexuel.le et aromantique (mais maintenant je me dis que j’ai peut-être mal compris le dialogue à ma première lecture). Je sais pas trop quoi en penser, mais j’imagine que les conversations sur les spectres ace et aro ne vont pas s’arrêter après le tome 1, donc à voir la suite.  

     

    Ce n’est pas la seule chose qui m’a dérangé, cependant. [tw : transphobie pour tout ce passage] Je vais parler d’une scène en particulier, je résumerais rapidement sans spoilers à la fin, mais pour le moment : [SPOILER]

    Pour situer : Futaba travaille avec une équipe d’animation pour l’adaptation de son manga “At Love”. Futaba explique que dans le scénario actuel, il y a une romance entre deux personnages (Haru et une femme), mais que dans le manga iels sont ami.e.s, et elle aimerait que ça reste ainsi. La conversation commence donc, et on y voit d’abord une critique de l’hétérosexualité obligatoire et cette idée qu’un homme et une femme ne peuvent pas être ami.e.s sans que des sentiments amoureux entrent en jeu, ce que soutient le directeur de l’équipe d’animation. Et si on sent que Futaba se retient justement de lui dire que c’est n’importe quoi, ce n’est pas ce sur quoi elle s’emporte.

    Le directeur qualifie en effet Haru “d’homme qui se déguise en nana”. Futaba répond là-dessus, et explique d’abord que Haru est “un transgenre”, ce qui semble être en opposition au “homme” du directeur. Ce qu’elle dit, en fait, c’est que Haru n’est ni un homme ni une femme, mais “un trans” (c’est transphobe). Futaba dit ensuite que pour Haru, se travestir n’est pas juste un amusement, et que le directeur aurait pu se “renseigner davantage sur la transidentité et la travestissement”. Et à ça j’ai envie de dire… bah, toi aussi, hein.

    En fait, je comprends pas bien. J’ai l’impression que le personnage de Haru représente une femme trans, mais que le sujet n’est pas assez maîtrisé pour que la représentation soit claire et bien faite. Parce que l’opportunité était juste là….. avoir Futaba qui s’emporte parce que le directeur persiste à mégenrer le personnage aurait eu carrément du sens. Elle aurait pu dénoncer l’idée que Haru se “déguise” simplement en fille, exactement comme elle le fait, mais sans transphobie.

    [FIN DU SPOILER]

    J’ai vraiment l’impression qu’ils ont essayé d’avoir un personnage trans qui soit juste, mais que le sujet n’est pas suffisamment maîtrisé. Pour vous dire à quel point c’est confus : je suis même pas sûre que ce personnage devrait être vu comme une femme trans. C’est comme ça que je le comprends, mais vu que tout le monde le considère comme un garçon (ou juste “un trans”), je sais pas. Mais dans tous les cas j’ai plutôt l’impression que c’était l’intention, et qu’il y a mégenrage tout le long.

     

    Cette review est déjà suffisamment longue, ne vous inquiétez pas je conclu dès maintenant.

    Dans l’ensemble, c’était une lecture très sympa, j’ai passé un bon moment et je lirais le prochain tome. L’inclusion du manga “At Love” au sein de l’histoire principale permet de jouer encore plus sur les codes du shôjo - et c’est bien pour ça qu’on apprécie cette histoire. La représentation a-spec a l’air bien jusqu’à maintenant, je suis assez curieuse de voir l’évolution de Futaba dans son questionnement. Et dans son évolution dans sa vie aussi, car Futaba est très attachante ! C’est dommage que la transidentité soit si mal abordée, c’est un très mauvais point pour moi, surtout au vue des thèmes du manga. La comédie est au top, j’aime bien les rappels à l’hétérosexualité obligatoire, mais la question des minorités sexuelles n’est clairement pas au point.

    J’en ai très peu parlé puisque je me suis étalée sur d’autres sujets : j’ai plutôt apprécié les scènes avec les deux hommes du “non-triangle-amoureux”, notamment les scènes où ils sont plutôt flippants et le malaise de Futaba est palpable. Autant avec mon hyperempathie c’était pas facile à lire, mais c’était tellement bien retranscrit ! Encore une fois, je suis curieuse de voir l’évolution de tout ça !

    Je crois que mon avis global peut se résumer à : pas mal, très drôle, à voir ce que ça devient. Je tiens à mentionner, par contre, la transphobie dans certaines scènes, et la psychophobie par l’usage de termes psychiatriques à tort et à travers.

     


    votre commentaire
  • Leah on the offbeat, Becky Albertalli

    Leah on the offbeat by Becky Albertalli

    Published in 2018, April 24th

    368 pages

    YA, contemporary, romance

    bisexual fat jewish MC

     

    Synopsis :

     In this sequel to the acclaimed Simon VS the homo sapiens agenda, we follow Simon’s BFF Leah as she grapples with changing friendships, first love, and senior year angst.

     

     When it comes to drumming, Leah Burke is usually on beat -but real life isn’t always so rhythmic. She’s an anomaly in her friend group: the only child of a young, single mom, and her life is decidedly less privileged. She loves to draw but is too self-conscious to show it. And even though her mom knows she’s bisexual, she hasn’t mustered the courage to tell her friends -not even her openly gay BFF, Simon.

     

     So Leah really doesn’t know what to do when her rock-solid friend group starts to fracture in unexpected ways. With prom and college on the horizon, tensions are running high. It’s hard for Leah to strike the right note while the people she loves are fighting -especially when she realizes she might love one of them more than she ever intended.

     

    Review :

    → I discuss a scene without mentioning a name, and without getting into much details, but I’ll still mention when it starts if you want to read a spoiler-free review.

     

    I’ve been excited about this book for months, and even though I had a pretty good idea of the overall plot, I didn’t know much about what to expect. I read Simon VS the homo sapiens agenda again few weeks ago, to get my head back in the Creekwood universe and it also reminds me that yes, I loved Simon VS, but yeh, some part were still hard to read. I really, really, really, wasn’t in the mood for more Coming Out Thoughts™️ getting in my head: I needed fluff, a cute story, and even though I knew Leah on the offbeat would probably be that, there was still a chance Leah would also got some more painful parts to read. Well, it didn’t miss. It hurt me less than Simon VS, but it’s still there.

     

    It’s been a while since I related to a character as much as I did to Leah. And I didn’t expect this because I’m very thin, and sure I’m not rich but I’m not living around rich people, I quit music years ago, I don’t draw (anymore) either, and I’m definitely not a slytherin. I’m also a mess, though, maybe there’s something universal about that. Reading Leah’s story felt a lot like life itself was calling me out on my shitty behavior: stop pushing people away, stop overthinking things. I sure felt attacked, but in a good and funny way. And I’m bi, too.

     

    Considering the book isn’t own voices, I didn’t expect a lot from the bi rep, and because of that I’ve been pleasantly surprised. May it be simply because of Leah being dramatic (it’s bi culture, that’s fact), or because it was underlined how people never took girls flirting with girls seriously. It was one tiny line which felt so real, and brought back to me some old memories I had put back, because it was a long time ago - also because it still stings. I was glad to find way less Coming Out Thoughts™️ in this book than in Simon VS, but. And that’s where I can’t believe I’m writing this, but: all things considered, I wish there were more.

     

    I mean: I don’t exactly wish there were more, but with the story as it is, yep, it was lacking something.

    [LOWKEY SPOILER]

    The thing is: there was this scene where Leah’s behavior seemed off. Because as a queer girl, she sure knew how it was to come out to others, and to come out to yourself. It’s a process and it’s not necessarily easy. So when another bi girl told her - with clumsy words, maybe, with not as much certainty as she would have liked to hear, okay - that she was “lowkey bi”, I still don’t get why Leah stormed off and started invalidating the words. Or okay, let’s say she still did storm off because that’s what she does or whatever: I still don’t get why she didn’t mention it again to apologize.

    One of my very first coming out was exactly like that: me hesitating, letting the words out one by one in a “yeh so I guess, I mean idk, but I still think that yeh, I’m *inserts whatever*. idk tho. but yeh.” If any of my friends had been like “yeh no you don’t seem 1000% certain so it doesn’t count” I would have probably cried and never told anyone else. I assume Leah knows that, knows that coming out is difficult and saying the words especially, feels like you’re making a big change. So I really don’t understand why this bad reaction isn’t acknowledged as such at some point, especially when apologies and doing better are already a big deal in the story.

    (Just as I was writing this I saw on my twitter feed a review talking about this exact thing, so here is the link if you want more details)

    [END OF SPOILER]

     

    I still found what I was looking for in this story: some cuteness and fun dialogues. Overall I loved reading it, the pop cultures references were funny, Simon and Leah’s interaction were adorable. I loved those characters, the whole group, I laughed so much while reading and it hadn’t happened in a long time. The plot wasn’t much surprising, but seeing things coming and waiting to see them/how they’ll go exactly, is still enjoyment to me.

     

    Still though, the end felt short to me. I was expecting some more, and I felt like I’ve been robbed some fluff. Yes, it’s coming from me who hates epilogues bc it’s often too cheesy. But I’ve been waiting a whole book for sweet interaction without anymore confusion getting in the way, and I felt like I didn’t get enough.

     

    I haven’t written a proper review in so long, I don’t know how to conclude this (if I’ve ever knew). I really enjoyed this book, and I’m pretty sure I’ll read it again at some point because that’s the kind of sweet stories I want in life, staring queer characters. However, it feels like some pieces are missing: fluff-wise, or plot-wise. And I keep thinking “maybe I missed something” because I didn’t think some parts of the plot were fully resolved, but I guess they were, somehow somewhere? or not.

     

     


    2 commentaires
  • Sea Foam and Silence, Lynn O'Connacht

    Read from February 18th to 22th (2017)

     

    Sea Foam and Silence
    by Lynn E. O'Connacht
    Published on June, 11th 2016
    270 pages
    Genre : Fairytale, poetry
    Themes : Mogai related

     

    Synopsis :

    Be careful what you wish for...

     

    She warned of the pain. She did.
    But no warning can prepare you.
    Nothing can.

     

    How could I have known
    What it is like on the dry sand?
    We just watched.

     

    It's hard, not being able to ask
    Questions, though I have learned some speech
    With my hands. ^_^

     

    I miss my sisters.

     

    I have made friends here.
    I have laughed with them,
    Learned with them, played with them.
    I love them.

     

    She said I would die if he loves someone else.
    Will I die? At the beginning I wanted to. It hurts
    So much. Life isn't easy, will never be easy, but...
    I don't want to become sea foam.

     

     

    Review :

    All I knew was «it's an ace retelling of The Little Mermaid» and I was already sold. I had so many other books to read and so little time, so first, I just added it to my to-read-list. Then I became weak, I bought the kindle version, and I started reading few hours later.

     

    I actually managed to find some time to read, mostly just before sleeping, and it was always hard to put it down. The novel is written in free verse, so it's a quick read. It was the first time I read a novel in verse, though I wanted to try for a long time. It was really pleasing and relaxing. It was just what I needed before going back to a huge novel full of description. The mermaid's motivations always are clear and it's very easy to drown (no (bad) pun intended) yourself in the book with her.

     

    It's told from the mermaid's point of view. She tells us about her life as a mermaid, about her sisters and their hunts. The mermaids got their own words to talk about human's things, some very accurate words to be honest. Overall the mermaid's journey is full of innocence, even when she has to hunt, when she's lonely and confused (she often is confused). I'm not gonna talk a lot about it, even though it's a retelling and the main plot is known, it varies a lot and it's fun to discover it. Let's just say I loved it.

     

    Concerning the asexual part, because obviously I have to talk about it : I also loved it. The mermaid's thoughts reminded me of my own old confusion. Same thing with the aro-spec part, I related so much. It wasn't there as in a dictionary, it was just.. there, showing people it's okay to be like that, you can still have your happy end. The book goes beyond the asexuality in the MOGAI themes. I.e. what I like with this mermaid thingy, is that you can read it about being transgender. And some sentences spoke to me in that level.

     

    So if it was so sweet, if it touch my heart, if I loved it so much, why only 3 stars?

    Well, first of all, it's more a 3,5.

     

    There's the thing with the smiley in the writing. At first I was really surprised, but I started loving the idea very quickly. I was really excited to see how it would be used, but in the end I was disappointed. I thought there would be more once the mermaid lost her voice. In the same way, I think it would have been more useful during dialogues, but there weren't more in them than usual. The smileys ended up confusing me. Sometimes I didn't know how to read what she was saying because I thought she meant it in some way, but the smiley was telling me something else, and a something else which didn't make sense to me. I still like the idea and I hope to see more use of this.

     

    So I ended up being very confused from times to times, as the mermaid. Because the mermaid is confused, a lot. And she doesn't know much. It's crystal clear -maybe too much. There were too many « I do not know » in my opinion. I like repetition a lot, but this one didn't work. It became exhausting and I felt lost, as the mermaid. So maybe it was the point, because I really felt like her.

     

    I could add the fact I wish there were more about the prince and the princess (but it's just because I liked them so much, we often want more of the good things).

    It's a few details. Overall it was a really sweet read that I'll recommend. I still have many books to read, but I'll make sure to read more from the author soon! 

     


    2 commentaires
  • Read from september 9th to 16th (2016)


    We awaken
    by Calista Lynne
    Published in 2016, July 14th.
    180 pages.
    Genre : Romance, fantasy 
    Themes : post-trauma, dreams, asexuality

     

    Synopsis :

    Victoria Dinham doesn't have much left to look forward to. Since her father died in a car accident, she lives only to fulfill her dream of being accepted into the Manhattan Dance Conservatory. But soon she finds another reason to look forward to dreams when she encounters an otherworldly girl named Ashlinn, who bears a message from Victoria's comatose brother.
    (editor's synopsis which I cut out because I thought it was telling too much about the story)

     

    Review :

    If you're romance-repulsed, this book isn't for you. I'm a person who flux a lot, and my thought on romance don't escape from this strange rule. And hopefully, I wasn't on a time of total disgust because even though I'm quite neutral lately, it quite bothers me. For a while, I thought the whole point of the book would be reading about dates between two girls deeply in love with each other, even if they didn't even met before few weeks ago. My aro-self doesn't understand, but okay.

    So romance didn't usually bother me, I even write some, read some (especially when it involves two ace girls), but it definitely was too much here. Too tactile, too many « I love you »s and the like. I would have enjoyed the relationship more if it would have been slower. I mean, am I the only one who even after putting the label « girlfriends » feel awkward during a short time ? Everything didn't become the most natural thing right away, idk ? In the book, it was like if putting the label was making Victoria and Ashlinn supercomfortable, suddenly everything was perfect and their feelings were 100% clear. For a book which the romance is a main point, it's a shame it wasn't more developed.

     

    The fantasy, in the same way, could have played a bigger part. I'm not gonna talk a lot because I'll end up spoiling, but I think the whole Ashlinn's purpose with dreams could have been better explored. And I specially think about this « balance » thingy : maybe something more could have been make there. If not actions (which is fine with me), a more profound thought would have been enjoyed. I didn't have enough food for thought. Once again, it's a shame, because I love when books explored dreams and what they meant.

     

    The asexuality part was great ! It felt way more natural than in other books I read. I hope someday we didn't need to introduce asexuality and what it means to show asexuals characters, but I know we're not there. The asexuality convos didn't take all the place and it was quite natural. That was a really good job.

     

    I liked following Victoria's journey. Which is a good thing as she's the main character. She's on a period of mourning and psychologically talking, it was perfectly wrote. I liked Ashlinn, which is a really cute person, full of innocence. And I liked Elly, Victoria's friend, which completed the main trio.

    As I said, Victoria and Ashlinn's interactions were too romantic for my taste, but I really enjoy seeing the trio together. Ashlinn-Elly was really entertaining, Elly alone could make scenes funnier. I'm just a bit disappointed. Indeed, I wish Victoria and Elly's talking were better. I would have loved seeing them becoming friends again, remembering more memories and Victoria realizing how she missed her. Or something like this. It sometimes felt as if Elly was only there to not understand asexuality, and as if her and Victoria weren't that close anyway.

     

    The writing was pretty great too ! Both simple and difficult, a little poetic. I learned many words and feel really powerful at the end, like if I just won a level ! Anyway, once again, English isn't my mother-tongue so I don't really know how to judge this part.

     

    Overall, it was a nice story. I didn't really see the end coming and I had lots of feels. If it wasn't for the too-much-romance and not-enough-dreams, I would gave it 5 stars (and not only a 4, more like a 3,5). It was sweet, beautiful, but I feel it could have been way better. So even though I enjoyed it, I feel a bit disappointed. But it doesn't stop me from waiting for Calista Lynne's next book !

     


    votre commentaire
  • La Différence invisible
    de Julie Dachez (scénario) et Mademoiselle Caroline (adaptation du scénario, dessin et couleur)
    Publié le 31 août 2016
    Éditions Delcourt/Mirages
    196 pages.
    Genre : Bande-dessinée, Témoignage
    Thèmes : Autisme asperger, Différence

     

    Synopsis :
    (4° de couverture)

     

    Marguerite a 27 ans et à première vue, rien ne la distingue des autres. Elle est jolie, vive et intelligente. Elle travaille dans une grande entreprise, vit en couple... Pourtant, elle est différente et lutte chaque jour pour préserver les apparences. Lassée de se sentir en permanence décalée, elle décide un jour de partir à la rencontre d'elle-même ; sa vie va s'en trouver profondément modifiée.

     

    Review :

     

    Je ne pense pas être la personne la plus objective étant donné que j'admire énormément Julie Dachez. Mais en tout sincérité, j'étais attirée par cet ouvrage avant de faire le lien (honte à moi) et puis, bon, nous avons tous des a priori avant de commencer un livre. Je ne lis pas beaucoup de BD. A la base, mon truc, ce sont les romans -les témoignages bien lourd, bien pesant, pleins de mots. Les images me touchent moins, probablement car je ne comprends pas toujours où elles veulent en venir (que les mots sont toujours clairs), mais je dois avouez que petit à petit, j'apprécie de plus en plus cet art. Tout cela pour dire, encore une fois, que je n'écris pas le meilleur avis puisque je ne suis pas vraiment très difficile en BD. 

     

    En revanche, je suis plutôt concernée par l'histoire. Je n'écris pas cet avis en tant que personne neurotypique qui a découvert ce qu'était vraiment le syndrome d'asperger, ou comme parent d'un enfant aspie* mais en tant que neuroatypique touchée par ce témoignage. Je ne sais pas à quel public les deux autrices s'adressaient le plus, mais ce livre convient à tous : grands et petits, informés et ignorants, autiste ou non.

     

    On entre dans la routine de Marguerite et on se rend vite compte de son « décalage » avec les autres. Au milieu de sa case, elle semble comme un intruse dans ce monde de bruits où on doit parler pour ne rien dire, on où n'a pas le droit de préférer rester seul. Le jeu des couleurs est superbe : du noir et blanc, du rouge pour tous les sons envahissants. On suit Marguerite qui peine, qui prends sur elle, jusqu'à ce qu'elle découvre le mot magique et ce qui se cache derrière : autiste. Mais ça ne s'arrête pas là, car Marguerite doit encore lutter pour se faire entendre, même auprès de spécialistes. Jusqu'au diagnostique où sa vie se remplie de couleurs, comme la BD, et où elle prend un nouveau tournant. 

     

    Ce livre m'a serré le cœur (et rempli de joie). Cette jeune femme qui fait le même trajet tous les jours afin de se sentir en sécurité, c'était moi. Cette jeune femme qui court s'enfermer dans les toilettes pour respirer, c'était moi. Cette jeune femme qui marche très vite dans la rue, c'était moi, pas plus tard qu'hier. C'était comme si j'entendais son bureau se remplir de gens, comme si moi aussi je me sentais de plus en plus anxieuse, comme cela m'arrive tous les jours dans les amphi pleins. La joie de découvrir un mot qui explique tout, c'était la mienne. La confusion, la peur de se tromper, aussi. Cette histoire est celle de Marguerite, de Julie, la mienne, et celle de beaucoup d'autres aspies. « Il existe autant de formes d'autisme que de personnes autistes ! » est-il écrit. C'est vrai. Et pourtant cette histoire, ce regard qu'ont les gens, cette stigmatisation, c'est la même pour tous.

     

    Je ne dirais jamais assez l'importance qu'à ce livre, pour moi et pour tout le monde. Il présente l'autisme asperger comme on le voit rarement : du point de vue personnel de quelqu'un de concerné, du point de vue de quelqu'un d'afab* (car il ne se présente pas de la même façon chez les personnes amab*). On ne voit pas le syndrome tel qu'un manuel le présente, tel que les médias nous le montre (le petit garçon surdoué passionné de trains). On le voit dans la vie de tous les jours, on le voit tel qu'il touche concrètement, de milles façons différentes.

     

    L'annexe « kézako » donne d'autres informations sur ce syndrome, et pleins de références utiles. Cet ouvrage est aussi un point de départ pour sensibiliser à ce syndrome méconnu. Et si tous les lecteurs pouvaient sensibiliser à leur tour en partageant la voie des concernés, ce petit pas deviendrait bien grand.

     

    Mais il parle aussi de toutes les différences, de toutes celles qu'on ne voit pas. Il parle du jugement hâtif qu'on peut porter sur les autres, de la tolérance dont on a tous besoin. Et je pense qu'il est une belle preuve de ce qu'on peut accomplir avec cette tolérance. Ce livre est le résultat d'un travail entre une aspie et une neurotypique (et une maman d'aspies) qui ont su travailler ensemble et s'adapter. Comme quoi, c'est possible, et ça donne les plus beaux résultats. Il suffit de respecter l'autre, et de se respecter soi-même.

     

    *aspie : personne ayant le syndrome d'asperger, pour les intimes
    *afab : assigned female at birth / personne assignée femme à la naissance
    *amab : assigned male at birth / personne assignée homme à la naissance

    -------

    Vous pouvez acheter ce livre en version papier et numérique sur amazon.

    Julie Dachez tient un blog super sur sa vie d'aspie-roïne, juste là : emoiemoietmoi.over-blog.com

    Julie Dachez travaille aussi sur un documentaire avec Pierre Feytis, vous pouvez aider à sa réalisation en faisant un don. Les infos sont ici : bubblelefilm.com


    votre commentaire
  • Stolen, Lucy Christopher

    En français juste ici / English review below ~

    Lettre à mon ravisseur (vo : Stolen)

    de Lucy Christopher

    Publié en 2010.

    338 pages.

    Genre : Jeune adulte

     

    Synopsis :

     

    Ça s'est passé comme ça. J'ai été volée dans un aéroport. Enlevée à tout ce que je connaissais, tout ce qui était ma vie. Parachutée dans le sable et la chaleur. Tu me voulais pour longtemps. Et tu voulais que je t'aime.

    Ceci est mon histoire. Une histoire de survie. Une lettre de nulle part. 

     

    Review :

     

    Je continue à me dire que je devrais le (re)relire. Ça fait quelques années -je pourrais même pas dire- et je suis toujours là, je l’ai toujours pas fait. Ce n’est pas parce que c’est un de ces livres qu’on oublie, qu’on pense superbes après lecture mais qui, après que les jours passent, ne sont pas si bons que ça; pas du tout. C’est seulement car ce livre est toujours dans ma tête comme si je l’avais lu hier. Et ça me le fait rarement. En vérité, je suis plutôt du genre à oublier tous les thèmes et intrigues d’un livre après deux mois (ou même plus tôt). C’est principalement pourquoi je relis beaucoup. Mais Lettre à mon ravisseur est toujours dans ma tête, et garde sa première place dans mon coeur. Juré, ce livre est parfait.

     

    Avec une narration à la première personne et un adolescent comme narrateur, ça avait tout pour m’énerver (à ce-moment là). Sauf que ce ne fut pas le cas. Lettre à mon ravisseur (comme son titre français indique) est une longue lettre du personnage principal à son ravisseur. Lettre à mon ravisseur est à propos de Gemma, 16 ans, qui a crush à sens unique et quelques amis. C’est une adolescente, elle ne sait pas vraiment quoi faire dans sa vie, qui être ni qui elle est. Au début, je n’ai pas détesté Gemma, après, je l’ai aimée. C’est une enfant, vraiment, qui ne fait pas vraiment beaucoup d’erreurs. Elle sait combien elle est perdue, comme c’est dur. Je me souviens avoir 16 ans et être perdue, ce moment où tout autour de soi est simple mais qu’à l’intérieur, tout part en vrille. Gemma peut sembler un peu stéréotypée pour certains, moi je l’ai vue comme vraie. J’étais attachée à elle et je le suis toujours. J’ai toujours envie de la prendre dans mes bras et de lui dire que ça va aller.

     

    Gemma est à l’aéroport, elle se dispute avec sa mère, va prendre un café, et se fait voler. Par Ty.

     

    Ty est un jeune homme de 24 ans. Il a ces yeux bleus. A la fin du livre, on finit par être confus par rapport à Ty. Mais je pense que c’est le but. Ty a fait quelque chose de mal -on ne kidnappe pas les gens, on ne le fait pas, c’est tout. Mais d’une certaine façon, en tant que lecteur, on ne peut pas s’empêcher de l’apprécier. Parce qu’on apprend à le connaître comme Gemma l’a fait. Avec ce livre, avec cette lettre, Gemma nous montre ce que c’était que d’être volée, et c’est à notre tour de l’être. J’ai vraiment aimé ce personnage. Ty est très intéressant. Il n’est pas un psychopathe, il n’est pas vraiment un monstre. Il voit les choses différemment, et découvrir les choses comme il les voit, c’était superbe. On ne devrait pas l’aimer, mais c’est le cas. L’écriture est brillante et fait de lui bien plus qu’un ravisseur, elle fait de lui un être humain.

     

    On ne le découvre pas seulement lui, on découvre aussi le bush australien, là où il garde Gemma. Il n’y a rien autour d’eux à part le sable et la chaleur. Mais aussi la nature et l’art. Lucy Christopher a fait un travail magnifique en décrivant cet endroit de paix et de peur. C’était comme y être, avec Gemma, dans la solitude.

     

    Lettre à mon ravisseur est à propos de pleins de choses et soulève de belles questions de la vie. C’est à propos de l’identité et de la société : qui on est, qui ils veulent qu’on soit, comment vivre quand on ne sait pas où est notre place ou quand on n’a pas de place. C’est à propos de l’enlèvement et du syndrome de Stockholm. C’est à propos de l’Australie mais surtout de l’art, la nature, la beauté. J’ai fini le livre en étant sans voix et des années après, j’essaye toujours de mettre des mots sur cette oeuvre d’art et tout ce qu'elle m'a fait ressentir. C’est de l’or. C’est de la vraie littérature pour jeunes adultes. C’est parfait. Allez le lire, les gens.

     

    ----------------------------------------------------------------------------------------

    Stolen, Lucy Christopher
    (my fav tbh)

    Stolen

    by Lucy Christopher

    Published in 2010.

    304 pages.

    Genre : YA

     

    Synopsis :

     

    It happened like this. I was stolen from an airport. Taken from everything I knew, everything I was used to. Taken to sand and heat, dirt and danger. And he expected me to love him.
    This is my story. A letter from nowhere. 

     

    Review :

     

    I keep telling myself I should read it again (again). It's been few years -I can't even tell- and here I am, still haven't done it. It's not because this is one of those books we forgot, which felt amazing after reading and then, the days passed and we realized it wasn't so great; not at all. It's only because this book is still in my head like if I read it yesterday. And I rarely feel that way. Truth is, I'm the kind of people who forget what the book was all about two months later (or even sooner). That's mainly why i'm such a re-reading person. But Stolen is still on my head, and keeps its first place on my heart. I swear, this book was perfect. 

     

    With a first-person narrative and a teen as narrator, it basically was everything to piss me off (at that time). Except it didn't. Stolen is a long letter that the main character wrote to her captor. Stolen is about Gemma a 16yo with an unrequited crush and few friends. She's a teen, she doesn't really know what to do in her life, who to be nor who she is. First, I didn't hate Gemma, and then I loved her. She's a child, really, who doesn't actually do so much mistakes. She knows how lost she is, and it's hard. I remember being 16 and lost when everything around you is simple but inside you, it's a mess. Gemma may be seen as quite stereotypical, but I saw her as real. I was attached to her and I still am. I still want to put my arms around her telling it's gonna be ok. 

     

    While Gemma’s at the airport, she argues with her mum, go takes some coffee, and she gets stolen. By Ty.

     

    Ty is a young man who’s 24. He’s got those blue eyes. Eventually, at the end of the book, our feelings about Ty are confused. But I guess that’s the whole point. Ty did something wrong -you don’t kidnap people, you just don’t. But somehow, as a reader, you can’t help but loving him. Because we learned to know him like Gemma did. With this book, with this letter, Gemma shows us what is was to be stolen, and it’s our turn to be. I did love this character. Ty is so interesting. He’s not some psychopath, he’s not really a monster. He sees things differently, and discovering things as he sees them was amazing. We shouldn’t like him, but we do because the writing is brilliant and makes him much more than a captor. It makes him a human being.

     

    We discover not only him, we discover also the australian bush, where he keeps Gemma. There’re nothing around them but sand and heat. But also nature and art. Lucy Christopher did an amazing job with describing this place of peace and fear. It was like being in there, with Gemma, in the loneliness.

     

    Stolen is about a lot of things and raises some beautiful life’s questions. It’s about identity and society : Who you are, who they want you to be, how to live when you don’t know where you fit or where you don’t fit at all. It’s about rapt and Stockholm syndrome. It’s about Australia but mainly art, nature and beauty. I ended the book being speechless and years later I’m still trying to put words on this piece of art and everything it makes me feel. This is gold. This is true young-adult litterature. This is perfect. Go read it, folks.

     

    Let's end on a beautiful quote : "And it's hard to hate someone once you understand them."

     


    votre commentaire
  • Lu du 2 au 7 avril.
    As there's no french version, I'm gonna do all in english. Thinking that if you can't get my writing, you can't read the book anyway.

    Lunaside
    by J. L. Douglas
    Published in 2015. 
    226 pages.
    Genre : YA, romance
    Themes : art, LGBT+ related

    Synopsis :

    Moira dates Andrea and doesn't search for an university to study in next year. Two things which quite bothered her mum. She's gonna spend the summer in Lunaside to show her mum she's responsible. There, she'll be trying to be a great art camp counselor for her few campers while helping with filming a webserie about the camp and figuring out what is going on with her feelings for another girl.

    Review :

    I did enjoy this book. Even if I only give it an "it was ok", I did. I mean, eh, I wanted to keep my reading slow and here I am, already finished it. To be honest, I could even have finished it way more sooner but I had work to do (plus, I was really trying to keep it slow).

    This is a first thing: Lunaside took my hand as I peacefully entered in its world, on this sweet island where people drink tea each chapter (don't get me wrong, I loved that.) But I still was able to get out of it, to work on my projects without having the story playing with my mind until I can't hold it anymore, open the book and end it. Not really addictive, but still enough for me to talk about it to my sis. Even if, well, it was mainly because there was this gay love-triangle and this is really cool to read about gays.   

    Love-triangle, though, isn't what I crave. I knew what was coming when I read the plot but somehow I wish it would have been more about the camp and the art (all fields), than about how this girl was confused with her feelings. She kind of pissed me off for a while. I enjoyed reading the few times where it only is about Moira being an art camp counselor to cute campers, I wish there were more of that. Sill, the "dilemma" of Moira somehow reminds me of an old confusion of mine, in a way. So I guess, good point in the relatable, but still a bit too annoying for some parts.

    I loved how many arts were present in the story : drawing, film, fashion, theatre, books. I related a lot to this shy English Lit student asking people about books because that's one of the only subject she's comfortable with, one of the only that makes her forget she's having a social interaction -I suppose. But I also related to this tiny really passionate nerd loving her girlfriend and wanted to tell everyone about her. It was good, but not enough to make me really care about the characters. Because honestly, I thought characters were what they were and didn't evolved (except Moira.) I like when background characters, while helping the main one learned stuff, go through changes too. Except, like, two others, they stayed flat.

    It was pretty easy to read. I'm sure in my mother tongue the use of present would have play with my nerves, so hopefully I'm not that fluent in english.

    I'm sure this book is mainly for people quite younger than me, and I'm sure I would have enjoy it more last year. Thing is, it spoke more to my old self than to what I am now, and I'm not that self anymore. I love some quotes though. Let's end on one : "There're no trashy books, only trashy readers." (kind of true, even if... like... have you read 50 shades?)


    votre commentaire


    Suivre le flux RSS des articles de cette rubrique
    Suivre le flux RSS des commentaires de cette rubrique